مجلهصنعت و تکنولوژیمصالح ساختمانی
موضوعات داغ

نحوه اجرای ناودانی منقطع

نحوه اجرای وال پست منقطع

چه امتیازی میدهید

ایران یکی از زلزله خیز ترین کشورها در جهان است. سازه‌هایی که در چنین کشوری ساخته می‌شود، باید کاملا در برابر زلزله مقاومت داشته باشند. مطابق با پیوست ششم آیین نامه 2800 ساختمان، استفاده از ناودانی منقطع در سازه، تبدیل به یک الزام شده است. در این مطلب به بررسی نحوه اجرای ناودانی منقطع و همچنین نحوه اتصال میلگرد بستر به ناودانی منقطع می‌پردازیم.

این محتوا به زحمت مهندسین مجرب در زمینه ناودانی منقطع شرکت هوملکس تدوین و نوشته شده است

ناودانی منقطع، شرکت هوملکس

هر آنچه باید درباره ناودانی منقطع بدانید

نوشته های مشابه

وال پست منقطع یا همان وال پست منقطع، محصولی ساخته شده از جنس فولاد گالوانیزه و یا ورق سیاه است که از دیوار در برابر نیروهای عمود، خمشی و کمانشی که بر اثر زلزله به آن وارد می‌شود، محافظت می‌کند. استفاده از این محصول در دیوارهای بلوک هبلکس یک الزام است. اتصال میانقاب‌های سازه‌ای و غیر سازه‌ای و همچنین اتصال تیغه‌ها به اسکلت سازه از طریق ناودانی منقطع صورت می‌گیرد.

پیشنهاد میکنیم بخوانید  تهراندشت کجاست

نحوه اجرای ناودانی منقطع به چه صورت است؟

نحوه اجرای ناودانی منقطع به دو صورت است.

  1. اتصال ناودانی منقطع به ستون با استفاده از میلگرد بستر
  2. اجرای ناودانی منقطع توسط انکر بولت و نبشی کشی

در وال پست عمودی، ناودانی منقطع باید به گونه‌ای اجرا شود که که به زیر تیر اتصال پیدا کند. هنگام اجرای ناودانی منقطع باید فاصله بحرانی تیر را مورد توجه قرار دهیم و ناودانی منقطع را در این فاصله جایگذاری کنیم.

نحوه اجرای ناودانی منقطع در اسکلت بتنی و اسکلت فلزی چه تفاوتی با هم دارند؟

ناودانی منقطع در هر دو اسکلت فلزی و بتنی قابل اجرا است. البته باید توجه داشت که نحوه اجرای ناودانی منقطع در اسکلت بتنی و فلزی با یکدیگر متفاوت است. در این بخش نحوه اجرای ناودانی منقطع در اسکلت بتنی را مورد بررسی قرار می‌دهیم و پس از آن به بررسی تفاوت‌های آن با نحوه اجرای این محصول در اسکلت فلزی می‌پردازیم.

  1. اولین مرحله از اجرای ناودانی منقطع در اسکلت بتنی، جایگذاری پلیت یا همان صفحه وال پست در محل‌هایی که بدین منظور از پیش تعیین شده‌اند، است.
  2. پس از آن به تعداد مورد نیاز ناودانی منقطع به این صفحات متصل می‌کنیم. تعداد ناودانی منقطع بر اساس متراژ و محاسبات نقشه کشی محاسبه می‌شود.
  3. مرحله سوم از اجرای ناودانی منقطع، اتصال آنها به ستون‌ها و سقف است و اتصال ناودانی منقطع به ستون و سقف موجب می‌شود تا صفحات بیرونی دیوار مهار شوند.
  4. در صورتی که در کنار ناودانی منقطع بخواهیم از میلگرد بستر نیز استفاده کنیم، باید پس از نصب وال پست یا همان ناودانی منقطع، یعنی در هنگام دیوار چینی، اجرای میلگرد بستر را انجام دهیم.
ناودانی منقطع، شرکت هوملکس

باید بدانید که نحوه اجرای ناودانی منقطع در اسکلت بتنی و اسکلت فلزی با یکدیگر مشابه هستند. تفاوت این دو روش با یکدیگر این است که اتصال ناودانی به ستون، در اسکلت بتنی از طریق میلگرد بستر انجام می‌شود، اما این امر در اسکلت فلزی به وسیله پیچ و مهره یا جوشکاری انجام می‌شود.

پیشنهاد میکنیم بخوانید  100 ایده برای فروشگاه لبنیاتی

ناودانی منقطع آیین نامه 2800

طبق آیین نامه 2800 ناودانی منقطع نباید با اتصال ضربه‌ای به ستون متصل شود و ممنوع است. در اثر اتصال ضربه‌ای ناودانی منقطع به ستون، احتمال به وجود آمدن آسیب‌های سازه‌ای و ایجاد ترک وجود دارد. علت ممنوعیت اتصال ناودانی منقطع به ستون به این روش، همین موضوع است. در دیوارهای ساخته شده از بلوک هبلکس، اتصال ناودانی منقطع آسان‌تر است و دلیل آن نیز این است که بلوک هبلکس قابلیت برش کاری و سوراخ کاری بالا دارد. در نتیجه اتصال ناودانی منقطع به این بلوک‌ها راحت تر صورت می‌گیرد.

نکات مهم در اجرای ناودانی منقطع

هنگام اجرای ناودانی منقطع باید به نکاتی توجه داشت که مهمترین آنها عبارتند از:

  • ممنوعیت اتصال ناودانی منقطع به سازه بتنی به روش اتصال ضربه‌ای
  • اجرای ناودانی منقطع در فواصل یک متری در زیر ستون و بر روی آن (این امر موجب می‌شود تا به هنگام زلزله، دیوار به صورت کشویی درون ناودانی‌ها حرکت کرده و در نتیجه آسیب نبیند) .

نحوه اتصال میلگرد بستر به ناودانی منقطع

ناودانی منقطع و میلگرد بستر هر دو از محصولاتی هستند که موجب بهبود عملکرد دیوار در برابر زلزله و افزایش مقاومت آنها می‌شوند. درصورتی که از این دو محصول به صورت همزمان استفاده کنیم، این افزایش مقاومت دو چندان می‌شود. در این قسمت قصد داریم تا نحوه اتصال میلگرد بستر به ناودانی منقطع را توضیح دهیم. بدین منظور باید ابتدا وال پست منقطع یا همان ناودانی منقطع را توسط پیچ و رولپلاک به ستون متصل کنیم. پس از آن میلگرد بستر را اجرا کرده و برای اتصال آن به ناودانی منقطع، لبه‌های ملگرد بستر را خم کرده و درون پانچ‌ لبه‌های ناودانی منقطع قرار می‌دهیم.

ناودانی منقطع، شرکت هوملکس

آیا اشتباه رایجی هنگام اجرای ناودانی منقطع وجود دارد؟

بله. در صورتی که در هنگام اجرای ناودانی منقطع نکات ذکر شده را رعایت نکنیم، در این فرآیند دچار اشتباه خواهیم شد. رایج‌ترین اشتباه در اجرای ناودانی منقطع را می‌توان اجرای پشت به پشت نبشی‌ها یا همان ناودانی‌های افقی و عمودی دانست. در صورتیکه ناودانی‌های عمودی و افقی پشت به پشت اجرا نشوند، دیوار تنها در یک سمت و در سمت ناودانی‌ها اجرا خواهد شد.

پیشنهاد میکنیم بخوانید  لیست آموزشگاه های طلاسازی در کرج

محمدرضا کرمی

میتوانید برای افزودن کسب و کار خود به صورت "رایگان" در سایت به ما پیام دهید 09375473322

نوشته های مشابه

‫۱۴ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا