اخبار

علت تقه زدن خودرو

چه امتیازی میدهید

هنگامی که دنده ماشی را عوض می کنید، یک صدایی تولید می شود که به آن تقه زدن خودرو می گویند. این صدای نا خوشایند علت های مختلفی دارد که در ادامه به آن می پردازیم و روش های رفع تقه زدن خودرو را به شما همراهان می گوییم.

علت تقه زدن خودرو هنگام تعویض دنده چیست؟

تقه زدن خودرو علت های بسیار مختلفی دارد برای مثال:

کلاچ: امکان دارد کلاچ خودرو شما خراب شده باشد و نتواند فشار کافی را به گیربکس خودرو وارد کند و همین باعث می شود موقع تعویض دنده صدایی شبیه به تقه زدن به خودرو ایجاد شود.

نوشته های مشابه

روغن گیربکس: اگر از روغن مناسب خودروی خود استفاده نکنید یا دیر به دیر اقدام به تعویض آن کنید باعث ایجاد تقه زدن خودرو می شود همچنین، اصطحکاک و سایش زیادی در سیستم گیربکس ایجاد می کند.

پیشنهاد میکنیم بخوانید  افزایش قیمت مسکن در سال ۱۴۰۳

قطعات داخلی گیربکس: قطعات داخلی خودرو مانند دیسک، بلبرینگ و صفحه می توانند باعث ایجاد این مشکل شوند. پس شما باید از سلامت این قطعات نیز مطمئن شوید.

تقه زدن خودرو

تقه زدن خودرو های دنده اتوماتیک

خرابی سوپاپ ها: اگر سوپاپ های خودرو خراب شده باشند باعث اینجاد فشار بر روی گیربکس می شود و همین فشار باعث می شود گیربکس به خوبی عمل نکند و هنگام تعویض دنده شما متوجه تقه زدن خودرو شوید.

خراب شدن شیر رادیاتور گیربکس: همانطور که میدانید گرما دشمن گیربکس خودرو است پس سیستم خنک کننده باید به خوبی مانع این گرما شود؛ که مسئول تنظیم کننده دمای گیربکس، شیر رادیاتور آن است. اگر شیر رادیاتور به درستی عمل نکند، شما متوجه تقه زدن خودرو می شوید.

فشار هیجانی بر روی پدال گاز: اکثر رانندگان خودرو های دنده اتوماتیک به دلیل اینکه هنوز به این نوع دنده ها عادت نکرده اند، یکهو و ناگهانی فشار پای خود را روی پدال گاز زیاد می کنند و باعث می شود بخش کامپیوتری خودرو دچار اختلال شود.

شل شدن اتصالات گیربکس: با گذشت زمان اتصالات داخلی شل می شود و همین موضوع کوچک می تواند باعث تقه زدن خودرو شود.

روغن گیربکس:اگر روغن گیربکس مناسب ماشین های اتوماتیک باشد، باعث می شود که گیربکس روان و صحیح عمل کند. پس هرگونه مشکل در روغن گیربکس باعث کاهش روانکاری خودرو می شود.

پیشنهاد میکنیم بخوانید  زیر و بم کامپوزیت دندان

رفع کردن مشکل تقه زدن خودرو

رفع مشکل تقه زدن در خودرو های اتوماتیک

بررسی و تعمیر کلاچ: تنظیم فشار کلاچ و تعویض قطعات سایش رفته می تواند مشکلات تقه زدن خودرو را رفع کند.

تنظیم سیستم هیدرولیکی: اگر مشکلی در سیستم هیدرولیکی باشد می تواند باعث تقه زدن خودرو شود. پس باید بررسی و تنظیمات سیستم هیدرولیکی به درستی انجام شود تا گیربکس به خوبی عمل کند.

بررسی قطعات داخلی گیربکس: برای رفع مشکل تقه زدن خودرو می توانید قطعات داخلی گیربکس را بررسی کنید و اگر نیاز بود آن قطعات فرسایش یافته را تعویض کنید.

بررسی سطح روغن گیربکس: مقدار روغن گیربکس باید از یک سطحی کمتر نباشد و کمبود روغن می تواند باعث مشکلاتی جبران ناپذیر شود.

رفع مشکل تقه زدن در گیربکس دنده ای

بررسی سطح روغن گیربکس: مقدار روغن گیربکس باید از یک سطحی کمتر نباشد و کمبود روغن می تواند باعث مشکلاتی جبران ناپذیر شود. پس ابتدا میزان آن را بررسی کنید.

بررسی و تعمیر کلاچ: تنظیم فشار کلاچ و تعویض قطعات سایش رفته می تواند مشکلات تقه زدن خودرو را رفع کند.

تعمیر قطعات همگام سازی: قطعات همگام سازی باعث هماهنگی صحیح بین دنده ها می شود و اگر مشکلی بین این قطعات باشد باعث تقه زدن خودرو می شود پس شما باید قطعات فرسایش یافته را تعویض کنید.

پیشنهاد میکنیم بخوانید  ایران در چه صورت از مرحله گروهی صعود میکند

بررسی قطعات داخلی گیربکس: برای رفع مشکل تقه زدن خودرو می توانید قطعات داخلی گیربکس را بررسی کنید و اگر نیاز بود آن قطعات فرسایش یافته را تعویض کنید. قطعه فرسایش یافته میتواند دیسک، بلبرینگ یا صفحه باشد.

بهتر است بررسی و تعمیرات گیربکس را به یک تعمیرکار ماهر بسپارید.

نوشته های مشابه

‫۲۱ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا